Druk

Druk całej publikacji i jej oprawa realizowane były w kilku miejscach w Polsce, było to powodowane bardzo niskim nakładem i możliwością dostępu do wybranych usług w wybranych drukarniach. Zależało mi także na wysokiej jakości. Wcześniejsze wyceny i testy przeprowadziłam w kilku miejscach, tak aby sprawdzić standardowe ceny i zweryfikować jakość usług.

Wkład


Najobszerniejszą część publikacji zrealizowała drukarnia cyfrowa Koncept w Białymstoku na maszynie HP Indigo. Wcześniejsze testy i korekty, które mogłam przeprowadzić przyczyniły się do bezproblemowego i szybkiego druku stron dla kilku egzemplarzy książki.  Arkusze plano w liczbie 1680 sztuk przekazano później do następnej drukarni, w której zrealizowano oprawę.

Oprawa


Oprawą zajęła się kolejna drukarnia w Białymstoku, tym razem specjalizująca się w druku offsetowym – Orthdruk. Firma wyróżnia się wysoką jakością oferowanych usług. Warto wspomnieć, że założyciel firmy Pan Jerzy Andrejuk jest pasjonatem drukarstwa i wydawcą książek. Świadczy o tym także założone Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa im. Fiola i Fiodorowa, znajdujące się kilkanaście kilometrów od Białegostoku w Supraślu przy Monasterze Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Apostoła Jana Teologa (jednego z pięciu męskich klasztorów prawosławnych w Polsce). W muzeum można zobaczyć rekonstrukcję prasy drukarskiej z XVI wieku! Warto wspomnieć, że Supraśl stał się głównym ośrodkiem drukarstwa od 1693 roku, kiedy przy klasztorze założono drukarnię z inicjatywy metropolity kijowskiego Cypriana Żochowskiego. Wcześniej w Zabłudowie oddalonym od Supraśla ok. 40 km powstała pierwsza drukarnia wydająca druki cyrylickie, założycielami był Iwan Fedorow i Piotr Mścisławiec. W 1569 roku wydrukowano tutaj liczącą 814 stron Ewangelię Pouczającą.

Okleina w oprawie jest zupełnie czysta bez żadnego nadruku, założenie było związane z trudnością druku cyfrowego na tak dużym formacie. Zależało mi na oprawie złożonej, jednorodnej, całopapierowej. Celem projektu oprawy było wyeksponowanie głęboko czarnego koloru o matowym wykończeniu. Jedynymi elementem informacyjnymi stały się naklejone etykiety.

Tasiemki


Z kolei czarne tasiemki ze srebrnym nadrukiem miarki centymetra przedstawiające wysokości formatów folio, quarto, octavo dostarczyła warszawska drukarnia Euro Promotion specjalizująca się w nadrukach na wstążkach i tasiemkach. W projekcie zostało uwzględnione także kurczenie się podłoża.

Etykiety i obwoluta

 

Elementy informacyjne na oprawie to dwie naklejone etykiety – na

1 stronie okładki (144 × 84 mm) oraz na grzbiecie (30 × 84 mm). Większa grafika z tytułem (1 strona okładki)  została wklejona w dodatkowo przetłoczone miejsce. Nadruk został wykonany metodą sitodruku:
1 + 0 kolor srebrny. Srebrna farba nawiązuje do metalowych czcionek, ma także za zadanie ożywić i rozświetlić dużą powierzchnię czarnej okładki. Dodatkowo w najmniejszej kolumnie zakomponowana została majuskuła litery A oraz minuskuły liter a, b, c, d, e, f, g, h.

Projekt obwoluty dopełnia całą oprawę i ukazuje metodę impozycji arkusza dla formatu książki octavo. Wykorzystane skany stron pochodzą z Panegyricum Simonis Goritii Pilsnani de diva Anna, druku wykonanego w 1568 roku przez Macieja Wirzbiętę w Krakowie. Umieszczenie stron odwrotnie jest celowe i ukazuje jak zecerzy układali czcionki i grafiki. Druk był tak dobrany, aby zawierał w publikacji pełną składkę. Pliki ze skanami musiały zostać odpowiednio przygotowane (usunięcie koloru, pozostawienie tylko rysunku tekstu i grafik). Strony rozłożyłam na dawnym formacie papieru imperiale, zachowując skalę 1 : 1 publikacji. Numery stron zostały zaznaczone w kwadratach z podwójną ramką, z kolei oznaczenia drewnianych listw w kwadratach z pojedynczą ramką, odpowiednio mniejsze (adekwatnie do hierarchii informacji). Użyty papier to Color Style Black Smooth 120 g/m², nadruk zrealizowano tak samo jak grafiki – metodą sitodruku 1 + 0 kolor srebrny.

Drukiem tych elementów zajęła się wrocławska drukarnia Reprint specjalizująca się w druku niestandardowych projektów, które mogą być w produkcji trudne do osiągnięcia. Przy realizacji zleceń drukarnia wykorzystuje własne, zgłoszone w Urzędzie Patentowym rozwiązania.  

© 2019 Urszula Gireń

Autorka projektu jest laureatką Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska

logo stypendium 1.png
logo stypendium 2.png
logo stypendium 3.png

Projekt publikacji

2019

ksiazka.png